- Twitter wil betalende klanten meer geld vragen als ze via de app voor de iPhones van Apple betalen, meldt technieuwssite The Information.
- Voor een Twitter Blue-abonnement zouden zij 4 dollar meer betalen dan wanneer ze via de browser afrekenen.
- Met het prijsverschil verzet Twitter zich mogelijk tegen het beleid dat Apple hanteert voor betalingen binnen apps die draaien op zijn besturingssysteem iOS.
- Lees ook: Elon Musk gaat het gevecht aan met Apple: de historische ervaring leert dat hij weinig kans maakt
Twitter wil betalende klanten meer geld vragen als ze via de app voor de iPhones van Apple betalen, meldt technieuwssite The Information op basis van ingewijden. Voor een Twitter Blue-abonnement zouden zij 11 dollar (10,45 euro) moeten betalen, terwijl dezelfde dienst 7 dollar zou moeten kosten als klanten betalen via de browser.
Met die mogelijke prijsverschillen verzet Twitter zich mogelijk tegen het beleid dat Apple hanteert voor betalingen binnen apps die draaien op zijn besturingssysteem iOS. Van die bedragen houdt Apple een commissie in van 30 procent, wat het techbedrijf al veel kritiek heeft opgeleverd.
Twitter en Apple hebben niet direct gereageerd op een verzoek om een reactie van persbureau Reuters.
Aanvankelijk was Elon Musk, de nieuwe eigenaar en baas van Twitter, van plan om 7,99 dollar te vragen voor Twitter Blue. Het plan is om abonnees tegen betaling een blauw vinkje bij hun account te geven, een label dat bekendere gebruikers van de app nu nog gratis krijgen na checks van Twitter om verwarring tegen te gaan.
Musk haalde onlangs uit naar Apple in een serie tweets, waarin hij onder andere over de commissies voor betalingen binnen iOS klaagde. Na een bezoek aan het hoofdkantoor van Apple en een gesprek met topman Tim Cook stelde Musk dat een misverstand over het verwijderen van Twitter uit de App Store voor iOS was opgehelderd.
'Apple-belasting' zorgt voor veel ophef
Musk is niet de eerste die klaagt over de hoge commissie die appmakers moeten betalen aan Apple op verkopen in de App Store, de zogeheten 'Apple-belasting'. Rick VanMeter, directeur van de belangenbehartiger voor app-makers Coalition for App Fairness, zei daarover tegen Insider: "Het is nog nooit voorgekomen de rijkste man ter wereld dezelfde problemen heeft als een kleine app-ontwikkelaar."
In Nederland wijzigde Apple eerder dit jaar al zijn beleid voor de App Store, na tussenkomst van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het ging in die zaak over datingapps. Apple deed toezeggingen om datingapps gebruik te laten maken van meerdere betalingssystemen. De ACM beboette Apple in totaal voor 50 miljoen euro.
Dinsdag werd duidelijk dat Apple het in de App Store mogelijk maakt voor app-ontwikkelaars om lagere en hogere prijzen te rekenen dan tot nu toe mogelijk was.
Prijzen kunnen voortaan al beginnen bij 29 dollarcent. Eerder lag de bodem nog op 49 cent voor abonnementen en 99 cent voor apps. Het maximumbedrag is daarbij verhoogd tot 10.000 dollar en dat was 999,99 dollar. Ontwikkelaars krijgen ook nieuwe opties voor het instellen van prijzen in verschillende landen en valuta’s.
Met de stap lijkt het Amerikaanse technologieconcern de aandacht te willen afleiden van de vele kritiek op de 'Apple-belasting'.